27.3.2019

(Yli)Kuormitus

Anteeksi, onko sinulla hetki aikaa puhua kuormituksesta?

Todennäköisesti EI, koska olet jo siirtymässä seuraavaan kuormittavaan tekijään elämässäsi.

Nyt ei ole tarkoitus puhua salikuormituksesta, eli limppujen lisäämisestä jalkaprässiin, vaan elämäsi kokonaiskuormituksesta. Tuntuuko sinusta välillä (tai jatkuvasti) siltä, että elimistösi ja pääkoppasi käy hieman ylikierroksilla? Se alkaa olla nykyään valitettavan yleistä. Vaikka työn fyysisyys on vuosien saatossa vähentynyt radikaalisti, niin silti uupumuksen takia ihmisiä on sairaslomalla ennätysmääriä.

Elämme nykyään aivan valtavaa saatavilla olemisen ja informaatioähkyn aikakautta, joten ei ihmekään, jos aivot hyrräävät ylikierroksilla kuin teini-ikäisen hormonit keväisin. Ja vaikka nojatuolissa istuminen aivot narikassa somea selaillen kuulostaa levolta, niin sitä se ei valitettavasti ole!

Oletko sinä pysähtynyt miettimään, että miten voisit vähentää itseesi kohdistuvaa kuormitusta? Työn kuormittavauuteen meistä harva pystyy vaikuttaman (ainakaan kovin paljoa), joten kokonaiskuormitusta kannattaa lähteä vähentämään vapaa-ajasta. Ja ei, nyt en siis tarkoita, että töistä tullessasi ”lösähdät” sohvalle ja minimoit aivan kaikenlaisen kuormituksen, vaan teet oikeasti elimistöäsi ja aivojasi palauttavia ratkaisuja.

Tällä 5 kohdan listalla pääset jo hyvin alkuun kuormituksen vähentämisessä ja palautumisessa:

  1. Nuku riittävästi! Tyypillisesti aikuisen ihmisen katsotaan tarvitsevan unta noin. 7-9 tuntia vuorokaudessa. Liian vähäisten unien vaikutuksesta voit lukea mm. https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/omahoito/uni/univajeen-vaikutuksia
  2. Syö riittävästi! Ravinto vaikuttaa tietenkin meidän fyysiseen jaksamiseemme, mutta se vaikuttaa myös todella paljon mielialaamme sekä aivojen terveyteen. Tarkemmin aiheesta löydät mm. https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ruoka/
  3. Älä “multitaskaa” ! Toisin kuin kuvittelet, saat paljon enemmän aikaan (vähemmällä vaivalla) kun keskityt yhteen asiaan kerrallaan.  Keskity yhteen asiaan kerrallaan muuallakin kuin töissä. Pidä puhelin poissa ruokailusta ja syö rauhassa. Parhaimmillaan ruokailu lepuuttaa ja tankkaa myös aivoja, mutta EI jos katselet samalla, että mitä se naapurin Liisa on mahtanut taas päivittää Instagramiin. https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201704252200110282
  4. Sammuta älylaitteet viimeistään tuntia ennen nukkumaan menoa!
  5. Lue enemmän, varsinkin iltaisin ennen nukkumaanmenoa.
Jos koet olevasi liian kuormittunut, niin kokeile! Lupaan että huomaat vaikutuksia jo muutamassa päivässä!

#karjalanrennoinkoutsi

Comments

  1. Jaakko Ryynänen
    27.3.2019 - 17:10

    Varsinkin lapsilla ja nuorilla aikuisilla tänä some/älylaitekäyttö on jo monesti huolestuttavalla tasolla.
    Kuuden lapsen uusioperheen isänä olen seurannut huolestuneena niin omien kuin muidenkin lasten yleiskunnon laskemista pelkästään siitä syystä että ns.älylaitteet vievät liikaa aikaa ja se “vanhanajan” liikuminen ja harrastamine jää liian vähälle.
    Me vanhemmmat olemme avainasemassa tässä ongelmanratkaisussa..eli aktivoikaa lapset pois koneilta ja liikkumaan ja harrastamaan .
    Nämä luettelemasi 5 pointtia ovat todellakin hyvä alku..kiitos.

    • Martti Lehti
      27.3.2019 - 18:25

      Sama pätee valitettavasti myös ihan aikuisten kohdalla ja yhä useammin aikuiset joutuu työnsä puolesta istumaan tietokoneen/älylaitteen ääressä.
      En ottanut liikkumisen lisäämistä listaan ihan tarkoituksella, koska se lähdetään yleensä tekemään “verenmaku” suussa.
      Kevyt liikunta on omiaan keventemään kokonaiskuormitusta, mutta valitettavan usein liikkumisestakin tehdään itselle vaan yksi kuormitustekijä lisää.

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.