10.9.2017

Tehokas liikunta, kotityöt vs.treeni!

Tehokas liikunta: Kaksi reilun puolen tunnin lenkkiä tai vähintään yksi tunnin lenkki päivittäin koiran kanssa. Kuulostaa riittävältä ja melko tehokkaaltakin eikö vaan? Voisi jopa luulla, että tuo riittää kasvattamaan tai ainakin ylläpitämään aerobista kuntoa…no totuushan on kuitenkin toinen! 😉

 

Alla video meidän ”tehokkaasta” lenkistä!

Ja tässä sykemittarin lukemat noin tunnin lenkin jälkeen:

Yleensä treenin jälkeen sykemittarini kertoo, että mitä kestävyyskunnon aluetta harjoitus kehitti. No tämän lenkin jälkeen sellaista ilmoitusta ei tullut 😊 Melkein tuon verran olisin kuluttanut kaloreita sohvalla makaamalla.

Tarkoitukseni on hieman herätellä ihmisten harhakuvitelmia tehokkaasta liikkumisesta. Arkiaktiivisuus ja hyötyliikunta ovat toki ihan hienoja asioita, mutta eivät ne kunnon treeniä korvaa. Jos liikkumisesi on tavoitteellista ja käytät siihen aikaa useamman tunnin viikossa, niin eikö se silloin kannata tehdä mahdollisimman tehokkaasti?

Tehokkaasti ja fiksusti treenaamalla saat varmasti liikunnasta paljon enemmän hyötyä tavoitettasi ajatellen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tehokkaasti treenaaminen EI todellakaan tarkoita sitä, että joka treeni vedetään ”satalasissa” tai treenin jälkeen pitää olla vähintään puolikuollut, ettei treeni olisi mennyt hukkaan. Ei sentään, tässä lukemia oman kevyen aerobisen treenin jälkeen:

Liikuntakertaan kului saman verran aikaa, kun koiran kanssa tehtyyn lenkkiin. Lisäsin vain liikunnan tehon riittävälle tasolle. Edelleenkin tämä oli kevyttä treeniä, mutta ei liian kevyttä. 😉  Tunnin aikana kulutin siis 5 kertaa…kyllä vain 5 KERTAA enemmän kaloreita, kun koiran kanssa ulkoillessa. Treenatessa hengästyin ja hikikin tuli.

Miten samoja tehoja pystyy saavuttamaan sitten vain arkiaktiivisuutta lisäämällä? Joidenkin lähteiden mukaan ilmeisesti melko helpostikin, sillä aika kovia kulutuksia luvattiin pihatöihin ja leipomiseen.

Hurjin otsikko aiheesta kuului näin:

Näin kotityöt kuluttavat: Jopa 785 kaloria tunnissa – katso listaus

No jutun lukemalla selvisi, että tuo 785 kalorin kulutus oli tullut metsätöistä 😊 Mutta siivouksenkin väitettiin kuluttavan melkein 400 kaloria tunnissa. Ja tämä oli laskettu 70 kiloisen ihmisen mukaan.

Oma treenini, jossa siis hengästyin ja hikoilin, kulutti 543 kaloria tunnissa. Painoa minulla on tällä hetkellä 85 kg ja väitän, että kuntokin on ihan ok 😉Jos joku pääsee tunnin siivouksella lähes samaan kulutukseen, kuin treenatessaan, niin sen henkilön palkkaan välittömästi siivoamaan asuntoni. Meinaan vaan, että siinä on kyllä sen verran tehokasta toimintaa, ettei pienessä kaksiossa kauaa nokka tuhise! 😊

Hurjia lukuja luvattiin myös ruoanlaittoon ja leipomiseen, joissakin väitettiin näidenkin kuluttavan 200-300 kaloria tunnissa. Nurmikonleikkaaminenkin kuluttaa (ainakin Ilta-Sanomien testin mukaan) 490 kaloria 65 kg painavalla henkilöllä. Kuulostaa aika kovalta lukemalta, joten lueskelin testin hieman tarkemmin. Jostain syystä nurmikonleikkaamisen maksiminopeus oli ollut 10,4 km/h. Melko kovaa kyytiä siis on menty, vai olisikohan tarkoituksella haettu sykkeitä kovemmaksi, että saadaan näyttävämmät kulutuslukemat pihahommiin! (Tästä voit tutustua IS:n testiin)

Nykyään yritetään kääntää kaikki vähänkin sohvalta pois vietetty aika liikunnaksi. Sitä se ei läheskään aina ole. Itse ainakin kulutan kaloreita mieluummin liikkumalla oikealla teholla, kun yrittämällä siivota hikihatussa!

Treenin tehokkuutta on helppo seurailla sykemittarin avulla. Alla olevasta taulukosta näet kestävyyskunnon alueet, kuten tästäkin näkee, niin tehokasta treeniä voi tehdä maltillisestikin, mutta harvoin kotitöissä sykkeet nousevat riittävästi. Toki se sukkien löytäminen sohvalta (taas) voi hetkellisesti nostaa sykkeen melko korkeaksikin! 😉

Loppuun vielä varma vinkki nopeasta ja vaivattomasta kalorinkulutuksesta haaveileville:

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.