27.3.2017

“Nälkä kasvaa syödessä” Annin mietteitä valmennuksestani!

Aloitin treenaamisen Martin kanssa viime vuoden syyskuussa. Kuntosali ei ollut minulle entuudestaan vieras ympäristö, sillä olin jo puolitoista vuotta käynyt treenaamassa suhteellisen aktiivisesti. Perusteet ja lihaskunto olivat siis jo jotenkuten hallinnassa, mutta omat keinot järkevään ja tavoitteelliseen treeniin eivät enää riittäneet. Lisäksi, treenistä huolimatta, peilikuva ei vastannut odotuksia. Lisäkiloja oli istumatyön ja kiireisen arjen keskellä päässyt kertymään, eikä salitreenillä hankittu lihasmassa ei päässyt oikeuksiinsa silloisessa kropassa. Tarvitsin myös kasvissyöjänä apua treenaamista ja painonpudotusta tukevan ruokavalion koostamiseen.

syyskuu 2016                                                                             helmikuu 2017

Aluksi tavoitteeksi otettiin maltillisen viiden kilon painonpudotukset ilman, että lihasmassaa katoaisi. Olin jo aiemmin innostunut voimatreenistä ja eritoten maastavedosta, ja pelkäsin lupaavien tulosten heikkenevän, jos painoa tippuu kerralla liikaa pois. Martin asiantuntemuksen tullessa yhteisten treenien myötä tutuksi pelot kuitenkin haihtuivat. Treeniohjelmat suunniteltiinkin niin, etteivät lihakset katoaisi, mutta rasva saisi siitäkin edestä kyytiä. Ensimmäisessä ohjelmassa oli mukana myös yksi voimatreeni, jottei tuntuma katoaisi täysin voimailupuoleenkaan.

Painonpudotuksen suhteen tärkeimpänä osana ruokavalioni pistettiin kuntoon, muun muassa lisäämällä ruokailurytmiin terveellisiä välipaloja ja varmistamalla riittävä proteiinien saanti, mikä oli kasvissyöjälle tuottanut aiemmin haasteita. Pakko on myöntää, että alkuun aamu- ja iltapalan mielellään skippaavalle tuotti vaikeuksia syödä aamuisin ja iltaisin, mutta siihenkin tottui varsin pian. Isoin muutos näkyy paitsi siinä, että aamuisin jo kaipaa aamupalaa, myös omassa jaksamisessa: virtaa riittää työskentelyyn, treenaamiseen ja muihin harrastuksiin aivan eri tavalla kuin ennen. Tasainen ruokarytmi onkin tullut jäädäkseen, pysyvän elämäntapamuutoksen merkiksi.

Sittemmin olemme Martin kanssa jatkaneet yhteistyötä ja muutellen treeniohjelmia matkan varrella jo jokusen kerran, eikä kertaakaan ole tarvinnut epäillä, etteikö edettäisi kohti tavoitteita. Ja koska nälkä kasvaa syödessä, viiden kilon painonpudotustavoitteen saavutettuani iski hinku jatkaa pidemmälle. Tarkkaa lukua ei asetettu, mutta itsellä mielen päällä kummitteli maaginen kymmenen kilon raja. Niinpä aloitettiin dieettijakso. Jakson päätyttyä helmikuun puolen välin paikkeilla en olisi voinut olla tyytyväisempi: painoa oli karissut kaikkiaan 12,5 kiloa, ja silti lihasmassa oli säilynyt suhteellisen hyvin eivätkä maksimitulokset voimapuolella olleet laskeneet merkittävästi. Edelleenkin on vaikea uskoa omaa peilikuvaansa vilkaisemalle, että jotain muutosta on tapahtunut, mutta ennen/jälkeen -kuvat, vyötäröltä kadonnut lähes 10 senttiä ja uudet, kaksi tuumakokoa pienemmät farkut eivät valehtele.

 

Mitat:

Syyskuu 2016 / helmikuu 2017

  • Paino 78 kg / 65,5 kg
  • Rintakehä 101cm / 90,5 cm
  • Vyötärö 84 cm / 75 cm
  • Lantio 106 cm / 95 cm
  • Reisi 60 cm / 53 cm
  • Pohje 39,5 / 36 cm
  • Hauis 32 cm / 30 cm

Tästä kaikesta on kiittäminen Marttia, joka on auttanut, tukenut ja jakanut asiantuntemustaan aina silloin, kun sitä on eniten tarvinnut. Ja kuten aiemmin todettu, nälkä kasvaa syödessä. Nyt kun painon suhteen on päästy toivottuun lopputulokseen, onkin aika kasvattaa yläkropan lihasmassaa ja katsoa, millaiseen rantakuntoon ensi kesäksi olisi mahdollisuus päästä. Matka siis jatkuu edelleen, Martin avulla ja tuella tietenkin.

 

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.