12.12.2015

Hard work pays off! – 6 kk:n muodonmuutos

”Olin pitkään haaveillut pt-ohjauksesta ja kun viime keväänä tarjoutui mahtava tilaisuus treenata Martin ohjauksessa, en oikeastaan loppujen lopuksi joutunut kovin kauaa pohtimaan. Tiesin, että se mitä haluan saavuttaa, ei onnistu yksin, olinhan yrittänyt jo niin useasti. Alkuun tavoitteeni oli saada paino putoamaan.”

Aloitimme Outin elämäntaparemontin kesäkuun puolivälissä. Taustalla oli useampia painonpudotusyrityksiä, mutta syystä tai toisesta niillä ei ollut toivottua tulosta. Toki paino oli välillä laskenutkin, mutta nykymuodin mukaisella ”nollahiilaridietiillä” ei pitkälle pötkitä. Alimmillaan kaloritkin olivat olleet n.1400 luokkaa. Tästä seurauksena; töissä ei jaksa, liikkumiseen ei riitä energiaa, eikä painokaan alun jälkeen putoa. Eli kaiken kaikkiaan tilanne on melko kehno. Koko ajan väsyttää koska syödään liian vähän. Treeni ei kulje, koska (melkein) kaikki se vähäinenkin energia mitä saa, menee perusaineenvaihduntaan. Ja paino ei varmasti putoa, tai jos putoaakin, niin se lähtee lihaksista. Eli ei näin!

Alkuhaastattelun jälkeen oli jo melko selvää, miten homma saadaan rullaamaan toivotulla tavalla.

  1. Energiansaanti kohdalleen (eli tässä tapauksessa kaloreita lisää melkein 1000!)

”Ruokavalion noudattaminen oli alussa helppoa. Martti laati idioottivarman ruokaohjelman, jota noudattamalla tuloksia syntyi alusta saakka. Kammosin kyllä hiilihydraattien määrää aluksi. Ymmärsin kuitenkin hyvin pian, että jos en syö riittävästi, niin treeni ei kulje. Ja treeninhän halusin kulkevan, joten kiltisti lapioin suuhuni kaikki pastat ja riisit, joita olin pitkään vältellyt. Olin myös häkeltynyt ruuan määrästä, töihinkin piti viedä repullinen eväitä, että selvisi työpäivästä. Viime aikoina syömiseni on ollut vapaampaa. En juuri punnitse ruokiani kuin proteiinien osalta. Haluan tiukasti pitää kiinni siitä, että kroppa saa proteiinit ruuasta, eikä omista lihaksista. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä syön melkolailla miten haluan. Täytyy kyllä myöntää, että keittiövaaka on silti päivittäin käytössä, mutta ihan joka suupala ei enää puntarin kautta mene. Olen ajatellut, että se läski ei ole vyötärölle porkkanoita ja kurkkua syömällä tullut.”

  1. Laadin Outille tavoitteeseen sopivan harjoitusohjelman, jonka haastetasoa on lisätty tasaisin väliajoin.

”Vaikka päämääränäni olikin painonpudotus, Martti oli ovelasti ujuttanut treeniohjelmiin oikeita voimaliikkeitä, joka sai mielenkiintoni heräämään todella. Viimeaikoina onkin hiottu penkkitekniikkaa melkeinpä kyyneliin asti ja maastaveto on ollut alusta saakka lempiliikkeeni. Jatkossa voimailuun tullaan paneutumaan enemmän, kunhan kaikki pudotettava on saatu katoamaan. Rimppakintuksi en halua edelleenkään, vaan haluan säilyttää lihakseni.”

  1. Ja kun asenne on kohdallaan treeneissä ja ruokavaliossa pysyy, niin homma toimii.

”Treeni on kulkenut alusta asti mainiosti. Nopeasti rohkaistuin lisäämään painoja kaikkiin liikkeisiin ja huomasin voimatasojeni kasvavan melkein silmissä. Nyt toki sarjapainot eivät nouse samaa vauhtia, mutta edelleen hyvä sarja saa salilla hymyilyttämään ja upeasti menneen treenin jälkeen on voittajafiilis! Aina ei todellakaan huvita mennä salille. Menen silti, sillä tiedän, että sieltä lähtiessä on parempi olo. Väsyneenä turhauttaa enemmän, eikä painot samalla tavalla nouse, mutta kehoaan täytyy kuunnella. Olen kuitenkin oppinut, että kevyt treeni on parempi kuin ei treeniä ollenkaan. Myönnettävä on, että sen verran kunnianhimoinen olen, että kun täytyy toiselle olla tilivelvollinen viikon lopussa, en halua kirjoittaa treenipalautteeseen, että en jaksanut lähteä salille – makasin sohvalla.”
 

Mitäs sitä on sitten saatu aikaan puolessa vuodessa?

 

ennen

ennen

jälkeen

jälkeen

Tässä vaiheessa treeniä ja ruokavaliota takana 6kk. Harmi vain, kun kamera ei ole ollut kiva kaveri ennen projektia, joten ”virallisia” ennen kuvia emme ottaneet.  Mutta onhan Outin muodonmuutos aivan huikea. Suurin muutos on ehdottomasti tuossa vyötärön ja keskivartalon kohdalla. ”Tasapaksun” tilalle on oikeasti tullut vyötärö ja mittanauhakin sen kertoo! Jalat ja kädet ovat kiinteytyneet todella paljon, ympärysmitat ovat kaventuneet kauttaaltaan, vaikka lihasta on itse asiassa tullut vähän lisääkin. Kasvot ovat kaventuneet huomattavasti ja koko yleisolemus on terveemmän ja pirteämmän näköinen.

Mittausten muutokset:
  • paino on pudonnut 19,1 kg (kaikki pudotettu paino on lähtenyt rasvana)
    • ja mikä parasta viskeraalista rasvaa on palanut todella paljon
  • rasvaprosentti on pudonnut 10,8%!
  • vyötärö on kaventunut 18,5 cm!
  • reisistä on hävinnyt yhteensä 10 cm
  • käsivarsista hävinnyt yhteensä 7,3 cm, vaikka lihasta on tullut lisää
Toki muutosta on tapahtunut myös Outin kunto- ja voimapuolella, sekä terveydentilassa:
  • vatsalihasten tulos on noussut keskitasosta hyväksi
  • alaraajojen tulos on noussut keskitasosta hyväksi
  • yläraajojen tulos on noussut välttävästä keskitasoon ja nyt punnerrukset näyttää siltä miltä pittää 😉
  • tulokset salilla ovat tasaisessa nousussa
  • verenpaine on laskenut ennen: 141/89/ pulssi 60, nyt: 130/78/ pulssi 52
  • ja onpa tässä projektin aikana verensokerikin laskenut niin ettei diabeteksen riskiä enää ole!
    • paastoverensokeri on laskenut 6,1 mmol -> 4,8 mmol

Motivaatio ja asenne ovat olleet kohdallaan alusta asti. Eivät edes pienet notkahdukset lomien aikaan ole projektia haitanneet, vaan niiden jälkeen Outi on palannut ”nöyrästi” arkeen ja takaisin treenien pariin. Itse asiassa, lomareissujen jälkeiset viikot ovat olleet tuloksellisesti niitä kaikkein parhaita.

”Puolelle vuodelle on mahtunut myös muutama lomamatka, eikä siellä suuhun mennyt todellakaan sitä, mitä olisi pitänyt. Onnellisena lapioin Kreikan auringon alla jäätelöä kitusiini varmaan vuoden tarpeiksi. Loma oli kuitenkin loma ja loman jälkeen palattiin ”ruotuun”. Menihän ne ensimmäiset päivän sokerihimossa kärvistellessä, mutta muuta tietä terveempää elämään ei ole. Herkuttelu kuuluu jokaisen elämään, niin myös elämäntaparemonttiin.”

”Kaiken kaikkiaan olen ollut äärimmäisen tyytyväinen saamaani ohjaukseen ja tukee. Apu ja vastauksia on aina löytynyt kysymyksiin. Siksipä en epäröinyt hetkeäkään, kun ensimmäinen puoli vuotta oli ohi, ettenkö jatkaisi Martin ohjauksessa vielä toiset puoli vuotta. N.10 kg on vielä matkaa maaliin ja sitten olisi tarkoitus treenata puhtaasti voimaa!”

Yhteinen projekti siis jatkuu ja jos asenne tekemiseen pysyy samana, niin voimatreeniin päästään keskittymään hyvinkin pian.

 

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.