19.11.2017

Elämäni ensimmäinen treenivuosi

”Ihmiselle joka inhoaa liikuntaa ja rakastaa syömistä, tämä on ollut yksi isoimpia saavutuksiani.”

Sannan kanssa aloitettiin treenaamaan tarkalleen vuosi sitten. Kuntosalit oli tähän asti kierretty kaukaa ja jokin karmea muisto spinningtunnilla ”melkein kuolemasta” oli viimeisin kokemus treenaamisesta. Muistikuvat treenaamisesta eivät siis olleet kovin positiiviset, joten päätettiin lähteä tutustumaan treenaamiseen ihan uudesta näkökulmasta. Perusasioista lähdettiin siis liikkeelle.

Kiireinen ja kuormittava työ yrittäjänä olivat tuoneet mukanaan liikakiloja, pitkät työpäivät kuormittavassa asennossa painoivat ryhtiä etukumaraan ja selkä sekä niskahartianseutu olivat kestojumissa. Ensimmäisenä tavoitteena oli siis saada paino laskemaan ja kroppa toimimaan kunnolla.

Heti alkuun laitettiin ruokavalio kuntoon. Vanha ”viisaus” painonpudottamisessa: Syö vähemmän kuin kulutat, ei ollut toiminut tähän asti. Eikä se toimisi jatkossakaan. Päivittäistä ruokamäärää lisättiin melko reippaalla kädellä, niin johan alkoi tapahtua.  Treenissä otettiin työasentojen kuormittavuus huomioon ja ohjelma laadittiin niin, että treenattiin koko kroppaa keskittyen ongelmakohtiin. 2 salitreeniä viikossa ja aerobista treeniä 1-2 kertaa viikkoon. (Näistä on kyllä kiireinen yrittäjä luistanut välillä enemmän, välillä vähemmän 😉 )

” Kiireisenä yrittäjänkin olen aina saanut pari salitreeniä viikossa mahtumaan kalenteriini. Treeniohjelmat on aina kehitetty toiveideni mukaan ja tavoitteiden saavuttaminen salilla motivoi eteenpäin.”

Kyykky, maastaveto, alatalja ja monet muut kuntosaliharjoitteet olivat Sannalle aivan vieraita, mutta rohkeasti otettiin ohjelmaan melko haastaviakin liikkeitä alusta asti. Toki tekniikoita harjoiteltiin alkuun kepillä ja kuminauhoilla, mutta kehityksen myötä haastetasoa lisättiin. Viime aikoina voimailu onkin alkanut kiinnostaa entistä enemmän, joten tulokset noissa perusliikkeissä ovat olleet kovassa nousussa!

Alla olevasta kuvasarjasta näkee hyvin, että paino ei todellakaan ole se paras mittari, kun halutaan kiinteyttää kroppaa.

Ylimmät kuvat on otettu siis projektin alussa ja keskimmäiset kuvat noin puolen vuoden kohdalla. Tässä vaiheessa painoa oli pudotettu 86 kilosta 76 kiloon, eli 10kg. Alimmat kuvat on otettu nyt vuoden treenaamisen jälkeen ja paino on tässä viimeisessä puolessa vuodessa pudonnut vain 2kg lisää, mutta kroppa on kiinteytynyt tasaisesti joka puolelta. Suurin muutos kropassa onkin tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka vaakalukema on tullut alaspäin vain 2kg. Ryhti on parantunut selvästi, eikä kestojumit enää vaivaa.

” Töitä tämän eteen on tehty paljon, mutta en ole joutunut rääkkäämään itseäni. Energiaa on paljon enemmän kuin vuosi sitten, töissä jaksaa paljon paremmin, enkä muista, milloin olisi viimeksi tarvinnut nukkua päiväunia. Nälässä ei ole tarvinnut olla, eikä edes janossa 😉 -12kg vuodessa. Jos olisin kurinalaisempi, niin tulokset olisivat vielä kovemmat. Mutta ihmiseksi joka rakastaa syömistä ja inhoaa liikuntaa, niin oon kyllä enemmän kuin tyytyväinen.”

Yhteistyö jatkuu ja edelleen treenataan Sannan toiveiden mukaan, nyt nostetaan voimatasoja uusille lukemille. Välillä on hankala uskoa, että vuosi sitten treenailtiin maastavetoa 15 kg tangolla ja kyykkytekniikkaa hiottiin kepillä. Nyt maastavedosta nousee 95kg ja kyykystä 90kg. Tälle vuodelle napataan 100 kg maastavedosta ja sitten mietitään uudet tavoitteet ensi vuodelle.

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.